søndag den 18. december 2011

Tanker om peberkagehuse

I disse dage bugner diverse blogs med lækre billeder af peberkagehuse.
Hvor er de dog fine, kreative og mundvandsfremkaldne... men hvad er idéen egentlig med dem?

Skal de spises? Pynte? Gemmes?... hvad skal man med dem?
For så vidt jeg kan se er der jo nogle der bruger flere timer på dem og så ville det da være lidt en skam at spise dem med det samme, men igen ville det da også være en skam hvis det bare går til spilde.

Har du bagt et? Eller kender en der har bagt et? Og kan du hjælpe mig med at finde ud af hvad i al verden man gør ved dem?


6 kommentarer:

Mette sagde ...

Øhm ja.... Det er da en skam at spise dem, men de er nu så hyggelige. Da jeg var barn, bagte vi altid et rigtigt fint hus, satte det sammen og pyntede det. Det stod på bordet indtil jul, hvor det så var "lovligt" at tage hul på det ;)
Jeg har ikke bagt kagehuse i mange år, ganske enkelt kun pga manglende overskud. Men jeg har planer om det senere i livet, når overskuddet vender tilbage ;)

Litzy sagde ...

Lyder hyggeligt :)
Men er den ikke blevet godt støvet til den tid i skal spise den så?

Jeg må vist prøve det en dag - men ja, det ser godt nok ud til at man skal have et enormt overskud og tålmodighed for at lave dem.

Mette sagde ...

Det er faktisk ikke så svært som det ser ud :)

Haha, jo den ville nok være blevet lidt støvet, hvis den skulle stå ude hele julen. Da jeg boede hjemme, satte min mor den ind i et glasskab og så kom det kun ud når der skulle spises af den. Men vi lavede det vist også først 2 eller 3 advent. Kunne godt forestille mig det blev en ret tør fornemmelse med en kage på knapt en måneds tid gammel ;)

Men synes bestemt du skal prøve det en dag. Man kan få masser af kits til dem, hvis man ikke orker selv at skære huset ud. Ellers ved jeg også at der findes forme der kan købes forskellige steder. Det hyggelige er jo at pynte det. Som på billederne du har lagt i indlægget, kan du se at det virkelig kan blive flot, hvis man bruger lidt tid :)

Sacha sagde ...

Du er ikke ene om de tanker Pernille, jeg har også spekuleret over om de nu også blev spist.

Kamilla sagde ...

Hvor er de bare fine!

elskershopping.blogspot.dk

Litzy sagde ...

Sacha.. åh hvor godt. Var bange for at det bare var mig der ikke forstod det :)